Miten kotiseutuyhdistys Vallis Gratiae syntyi?

Kylpylä oli vuonna 1920 Naantalin henkinen ja taloudellinen keskus. Naantalilaisille oli tärkeää, että kylpylän vieraat viihtyivät kaupungissa. Vaikka kanta-asiakkaat saapuivat kesä kesän jälkeen kylpylään, naantalilaisaktiivit katsoivat, että jotain tarttis tehrä. He päättivät perustaa yhdistyksen. Vallis Gratiae -yhdistys - Föreningen Vallis Gratiae merkittiin yhdistysrekisteriin 9. päivä syyskuuta 1928.

Sen tarkoituksena oli "ryhtyä sellaisiin toimenpiteisiin, jotka edistävät kylpy- ja kesävieraiden viihtymistä paikkakunnalla. Perustamisen pontimena oli 1920-luvulla virinnyt kotiseutuhenki. Yhdistyksen ensimmäisenä puheenjohtajana oli metsänhoitaja Hugo Ehnqvist. Yhdistys hankki varoja mm. teiden kunnostamiseen ja istutusten ja penkkien kunnostamiseen järjestämällä kesäisin aamiaisia Kaivohuoneella.

Toimintakertomus vuodelta 2021

Vuosi 2018 oli yhdistyksen juhlavuosi.

Yhdistys täytti 90 vuotta.

Vallis Gratiae yhdistyksen 90 vuotispäivät Merisalissa