Miten kotiseutuyhdistys Vallis Gratiae syntyi?

Kylpylä oli vuonna 1920 Naantalin henkinen ja taloudellinen keskus. Naantalilaisille oli tärkeää, että kylpylän vieraat viihtyivät kaupungissa. Vaikka kanta-asiakkaat saapuivat kesä kesän jälkeen kylpylään, naantalilaisaktiivit katsoivat, että jotain tarttis tehrä. He päättivät perustaa yhdistyksen. Vallis Gratiae -yhdistys - Föreningen Vallis Gratiae merkittiin yhdistysrekisteriin 9. päivä syyskuuta 1928.

Sen tarkoituksena oli "ryhtyä sellaisiin toimenpiteisiin, jotka edistävät kylpy- ja kesävieraiden viihtymistä paikkakunnalla. Perustamisen pontimena oli 1920-luvulla virinnyt kotiseutuhenki. Yhdistyksen ensimmäisenä puheenjohtajana oli metsänhoitaja Hugo Ehnqvist. Yhdistys hankki varoja mm. teiden kunnostamiseen ja istutusten ja penkkien kunnostamiseen järjestämällä kesäisin aamiaisia Kaivohuoneella.

Toimintakertomus vuodelta 2018

Vuosi 2018 oli yhdistykselle toiminallinen, ensin muistelimme Suomi 100 v. osallistumista muiden naantalilaisten yhdistysten kanssa toteutettua "Satavuotiskavalkaadia". Vuosittain järjestämme yhdessä Naantalin kaupungin kanssa koululaisten Kuvataidenäyttelyn Naantalin Taidehuoneella, tänä vuonna siellä kävi yli 300 vierailijaa ihailemassa oppilaiden hienoja töitä.

Järjestimme jäsenistöllemme hauskan Saaristoretken 19.5. Velkualle, Palvaan, Merimaskuun ja Rymättylään. Pidimme myös Wanahanajan Iltamat keväällä Merimaskun Maamiesseurantralolla.

Uutena toimintamuotona tarjosimme naantalilaisille Rantajoogaa Nunnalahden hiekkarannalla lauantai aamuisin. Se saavutti ylättävän hyvän suosion. Ohjelmaamme ovat kuuluneet kesäisin Wanhanajan Piknik, Naantalin Naamiaiset ja  Krapujuhlat .

Naantalilaisten koulujen 4- luokkalaisten Kultaranta käynnnit yhdessä Visit Naantalin ja Naantalin Oppaiden kanssa. Osallistujia reilut  kaksi ja puoli sataa oppilasta.

Syksyllä yhdistyksemme juhli 90 toiminnan vuottaan Merisalissa, täyden salin voimin.

Syksyllä järjestimme Halloween kävelyn ja kävimme katsomassa Sibelius Museolla teatteriesityksen "Sibelius kuolematon".